Skype’i sulgemine ja selle mõju ettevõtte IT süsteemidele

Skype'i ajastu lõpp – mida see tähendab?

Microsoft on teatanud, et 2025. aasta mai seisuga lõpetatakse Skype'i teenus, mis märgib ühe ajastu lõppu digitaalses kommunikatsioonis. Eestlaste loodud suhtlustarkvara, mille Microsoft ostis 2011. aastal 8,5 miljardi dollari eest, on viimase kümnendi jooksul kaotanud oma turuosa konkurentidele. Kasutajate arv on langenud 150 miljonilt (2011) kõigest 23 miljonile (2020), samal ajal kui Microsoft Teams on kasvatanud oma kasutajaskonna 320 miljoni aktiivseni kuus, nagu teatab ERR.

Sümboolne illustratsioon, mis kujutab Skype'i ajastu lõppu: klassikaline sinine Skype'i logo sulab või hajub, taustal tõuseb kaasaegne Microsoft Teamsi logo kontoriõhkkonnas, kus siluettidega ärikasutajad liiguvad ühelt digiplatvormilt teisele.

Ettevõtete IT-juhtidele tähendab see vajadust planeerida üleminek alternatiivsetele kommunikatsiooniplatvormidele, eelkõige Microsoft Teamsile, mis on Microsofti strateegiline valik Skype'i asendajana. See on justkui tehnoloogiline põlvkonnavahetus, kus vana ja teenitud platvorm annab teed uuele ja mitmekülgsemale – natuke nagu CD-mängija asendus nutitelefoniga.

Mõju ettevõtte kommunikatsioonile

Skype'i sulgemine mõjutab ettevõtteid mitmel viisil:

  • Skype'i kontaktid ja andmed viiakse automaatselt üle Teamsisse, kuid need vajavad siiski ülekontrollimist
  • Skype Numbers telefonikõnede funktsioon eemaldatakse täielikult, mis mõjutab eriti rahvusvaheliste kõnedega tegelevaid ettevõtteid
  • Microsoft 365 kasutajad kaotavad Skype'i 70-minutilise kõne eelise 2026. aasta märtsis

Teamsi tasuta versioon ei võimalda telefonikõnesid, kuid pakub grupikõnesid kuni 300 osalejale ja kalendri integreerimist. Microsoft 365 kasutajad saavad Teamsi kaudu pidada kõnesid kuni 30 tundi, mis ületab Skype'i senist pakkumist. See on nagu autot vahetades – kuigi juhtimisharjumused on vaja ümber õppida, saad vastu rohkem võimsust ja tänapäevasemaid funktsioone.

IT süsteemide turvalisuse kaalutlused

Üleminekuperiood ühelt platvormilt teisele toob kaasa turvalisuse riske, millega IT-juhid peavad arvestama:

IT-juht töölaudade taga analüüsimas üleminekukontrollnimekirja ja võrgudiagrammi kahel ekraanil, jälgides Skype'ist Microsoft Teamsi üleminekut; visuaalsed vihjed kahefaktorilisele autentimisele ja koolitusi järgivale meeskonnale taustal.

  1. Kasutajakontode haldamine – vajalik on tagada, et kõik kasutajad saavad õiged õigused Teamsis, vältides nii ligipääsulünki kui ka liigset juurdepääsu
  2. Andmete migratsioon – oluline on jälgida, et kõik vajalikud andmed ja ajalugu liiguvad turvaliselt, eriti tundlik kliendisuhtlusega seotud info
  3. Kaheastmeline autentimine – Teamsi kasutamisel on soovitatav rakendada tugevamaid turvameetmeid, sest platvorm pakub rohkem integratsioonivõimalusi, mis suurendab potentsiaalset ründepinda
  4. Töötajate koolitamine – uue platvormi turvalisuse funktsioonide tundmaõppimine vähendab riske, näiteks kuidas turvaliselt jagada faile või hallata koosolekuõigusi

Pro IT soovitab ettevõtetel läbi viia põhjalik turvalisuse audit enne täielikku üleminekut, et tagada kõigi süsteemide koostalitlusvõime ja turvalisus. See on nagu maja lukusüsteemide vahetamine – vana võtme võid ära visata alles siis, kui oled kindel, et uus töötab igas ukses tõrgeteta.

Üleminek Microsoft Teamsile – praktiline tegevuskava

IT-juhtidele soovitame järgmist tegevuskava:

  1. Inventuur – kaardistage kõik Skype'i kasutavad süsteemid ja protsessid, sealhulgas kolmandate osapoolte integratsioonid
  2. Litsentsivajaduste hindamine – analüüsige, milline Teamsi litsents vastab teie vajadustele, arvestades telefonikõnede, salvestamise ja muude spetsiifiliste funktsionaalsuste vajadusi
  3. Pilootprojekt – testiga üleminekut väiksema kasutajagrupi peal, ideaaljuhul tehnoloogiliselt pädevate töötajatega, kes suudavad anda konstruktiivset tagasisidet
  4. Koolituskava – valmistage ette materjalid ja koolitused töötajatele, arvestades erinevate kasutajagruppide oskuste taset
  5. Järkjärguline üleminek – viige kasutajad üle gruppide kaupa, mitte korraga, alustades mittekriitiliste osakondadega
  6. Tugi üleminekuperioodil – tagage piisav IT-tugi esimestel nädalatel pärast üleminekut, luues vajaduse korral ajutise "kiirreageerimismeeskonna"

"Varajane üleminek on võtmetähtsusega," rõhutab Eesti Kanada uudisportaal. Ettevõtetel on soovitatav alustada Teamsi kasutamist juba enne Skype'i sulgemist, et vältida võimalikke katkestusi töövoos. See on nagu üleminek uuele bürooruumile – mida varem alustad kolimisega, seda vähem on viimase minuti stressi.

Wifi võrkude optimeerimine Teamsi jaoks

Microsoft Teams seab kõrgemad nõudmised ettevõtte võrguinfrastruktuurile, eriti videokõnede ja -konverentside puhul:

Kaasaegne kontor, kus töötajad osalevad videokoosolekutel sülearvutite ja suurte ekraanide kaudu; esiplaanil nähtavad Wi-Fi ruuterid, võrgukaablid ning kvaliteedi tagamise (QoS) diagramm, mis illustreerib Teams kõnede stabiilset võrguühendust.

  • Stabiilne ühendus nõuab optimeeritud wifi võrku, mis suudab käsitleda mitmeid samaaegseid videosessioone
  • Võrgu läbilaskevõime peab olema piisav mitme samaaegse videokõne jaoks – üks HD-kvaliteediga videokõne vajab umbes 1,5–3 Mbps üles- ja allalaadimiskiirust
  • QoS (Quality of Service) seadistused on vajalikud, et prioriseerida Teamsi liiklust, tagades, et videokõned ei hakka "hakkima" isegi kui võrk on koormatud

Pro IT pakub professionaalse wifi võrgu ehitamise ja optimeerimise teenust, mis tagab, et teie võrk vastab Teamsi nõuetele. Kui teie ettevõtte wifi võrk pole viimastel aastatel uuendatud, võib olla õige aeg investeerida kaasaegsemasse lahendusse. See on võrreldav tee renoveerimisega – kui tahad, et uued, võimsamad sõidukid sujuvalt liiguksid, vajad ka paremat teekatendi.

Kokkuvõte ja järgmised sammud

Skype'i sulgemine 2025. aastal on paratamatu samm tehnoloogia arengus. IT-juhtidele tähendab see vajadust kohaneda ja planeerida üleminek alternatiivsetele lahendustele, eelkõige Microsoft Teamsile. Õigeaegne planeerimine ja süsteemne lähenemine aitavad vältida katkestusi töövoos ja tagada sujuv üleminek.

Pro IT pakub terviklahendusi ettevõtetele, kes vajavad abi üleminekul Skype'ilt Teamsile, alates wifi võrgu optimeerimisest kuni IT süsteemide turvalisuse tagamiseni. On oluline meeles pidada, et Postimehe tehnoloogiauudised on nimetanud seda "ajastu lõpuks", kuid iga lõpp tähistab ka uue algust. Kuigi Skype'i kadumine võib tekitada nostalgiat, pakub Teams rohkem võimalusi kaasaegseks ettevõttesiseseks suhtluseks ja koostööks. Võtke meiega ühendust, et arutada, kuidas saame aidata teie ettevõttel sujuvalt liikuda uuele kommunikatsiooniplatvormile.